Budakalász Önkormányzata tervpályázatot írt ki a községet a folyóparttal összekötő 8utóút hídjának építészeti megformálására, illetve az itt kialakuló csomópont kivilágítási funkciójának megoldására.
Az észak felől érkező autós terjeszkedő, ipari méretű épületekkel tagolt területen keresztül jut a városba. Elkerülendő más, a főváros határában található települések nagyfokú és végleges arculatvesztését az adott feladat lehetőséget nyújt egy északi városkapu építészeti megfogalmazására. A városkapu felkiáltójelként áll a főutat szegélyezve a városhatárban. Noha eredeti - századokkal ezelőtti - funkcióit egy Ilyen ellenőrzőpontnak már nem kell hordoznia, mégis rendet és egyértelműséget teremt tájban és utazóban.
A kiírásban szereplő, a csomópont közepén elhelyezendő megvilágítási mód funkcionális megfelelő. Ezen esetben a fényforrást tartó pillér talajszinthez közeli keresztmetszete nem növelhető, hiszen ez a körforgalom beláthatóságát, ezáltal a közlekedést veszélyeztetné. A kiíró által javasolt kialakítás esetén építészeti karakter nem, vagy csak csekély mértékben tud létrejönni az említett kötöttség miatt.
Tervemben a négy, a hídfőhöz előrehúzott toronyszerű építmény őrködik a főútvonal felett. Ezek veszik fel a megvilágítás feladatát. Az építmények nyitottak, bennük ülőfülkéket lehet kialakítani, ahol a gyalogosok és kerékpárosok megpihenhetnek a Budakalász és a Duna ág kőzött előttük álló úton. A közbenső alátámasztást elrejtendő-formálandó két kisebb toronyszerű fülke kerül elhelyezésre a híd középső részén, mely fülkék részben a főút középső elválasztó sávja fölé lógnak. A fémszerkezetű korlát négy méteres mezőkre osztva egyedi fekete fémszerkezet. Minden mezőt más környező település készíttet el azonos szerkezeti kialakításban, de az adott községre jellemző karakterrel.
Anyaghasználat A négy nagy "pillér" lépcsőzetesen lefelé ugráló látszó vasbeton gyűrűből feltörő kő falazatú épület. Az épülettömegek a főútvonal felé csak lőrésszerű nyílásokkal rendelkeznek, belső oldalukon a toronysisakok erős perforációval rendelkeznek. A tornyokat lezáró motívum fa szerkezetű, rézlemez burkolatú. A középső két kis torony vasbeton héjszerkezet a járda konzolosan kiugró vasbeton lemezére ültetve. A felső lezáró motívum szintén faszerkezetű, rézlemez fedésű. A zászlótartó, illetve a világítást tartó oszlopok acélszerkezetűek.
Megvilágítás A megvilágítás műszaki megoldása a körforgalombál való kimozdítása által leegyszerűsödik. Minden építményen két darab UNIX típusú hagyományos fényforrás kerül az acél oszlopokhoz rögzítve 20 méteres magasságban. Egyik a körforgalmat, másik a hídszerkezetet világítja. A lámpatestek fix rögzítésűek, cseréjük, karbantartásuk kosaras kocsival történik.
|