|
LEVEGŐJelenlegi helyCságoly Ferenc: Medve utcai iskolaHorváth Balázs
Megnevezés: Általános- és Középiskola bővítés rehabilitáció ElőzményekMedve utcában az 1994-es ásatások során jelentős római és középkori régészeti leletek láttak napvilágot. Tervezési feladatunk szerint a századfordulón épült általános iskola új (gimnáziumi) tantermi szárnnyal és tornateremmel bővült, úgy, hogy a már feltárt- és a feltételezett régészeti emlékek maximális védettséget élvezhessenek. A bővítés főbb paraméterei a következők: Rekonstrukció: 3500 m2, bővítés (új szárnyak): 4500 m2 TelepítésAz új tantermi szárnyat a régi épület mellé, azzal párhuzamosan telepítettük: az udvari szinttől értelmezett 1,90 m magasan elhelyezkedő földszinti födémlemez alatt az épületet "lábakra állítottuk". Az új épületszárny szintmagasságai gazdaságosan nem lehetnek azonosak a régi épületével (4,70 m). A régi- és az új szárnyak eltérő belmagasságai közötti kapcsolatot egy új, a régi szárnyat és a bővítményt összekötő, felülről megvilágított lépcsőtér beiktatásával sikerült megoldani, ahol a megfelelő szintekre kis hidak vezetnek át. A meglévő épület (alagsor+fsz+2 emelet) padlástere továbbra is beépítetlen maradt, az új tantermi szárnyat fsz+3+tetőteres kialakításúra terveztük. A tornatermi szárny a Medve utcai homlokzathoz csatlakozik. Itt a földszintre telepített tantermek felett kapott helyet a dupla légterű tornaterem. Funkcionális elrendezésAz egykor szimmetrikusan szerkesztett külön fiú és lány bejáratokkal rendelkező régi épület merevsége mára idejét múlta. Az új főbejáratot is nyilvánvalóan a régi Medve utcai épületrészben volt célszerű kialakítani: egy régi terem helyén tágas, levegős előteret igyekeztünk létrehozni. A régi-új létesítményben összesen 24 tanterem épült, természettudományi előadókkal, és nyelvi termekkel kiegészítve. A horizontális közlekedő rendszer közvetlen és természetes megvilágítását szolgálja a régi és az új épületrész közötti, üvegtetővel fedett végighúzódó légtér. A régi szárnyban kialakított, üvegezett födémszerkezettel fedett belső átriumtér természetes megvilágítást ad a vertikális közlekedőnek, és felderíti az amúgy sötét régi belső folyosókat. Szerkezetek és anyaghasználatAz új épületszárnyak monolit vasbeton pillérvázas szerkezetűek, kitöltő falazattal. A meglévő épület eklektikus romantikus architektúrája megmaradt és felújításra került. Új elem a régi homlokzaton a bejárat, ahol is érzékeltetve a megváltozott rendeltetést, felbukkan az új épületrész architektúrájának anyaghasználata és jellege. A medve utcában a régi épület és az új, lapostetős tornatermi szárny csatlakozásánál a vasbeton főpárkánnyal lezárt új szárny némileg alacsonyabb tömege és a régi iskolaépület közé egy toronyszerű tömeg vertikális motívuma épül be. Az új épületrészek architektúrája két anyagra épül; a bontott téglára és a látszóbetonra. A bontott téglát külső burkolati anyagként, a régi épületszárny bontása során keletkezett anyagokat viszont az emeleti szinteken használtuk. A földszint, a lábazati zóna és a főpárkány burkolata látszóbeton. A nyílászárók fából készültek, szintenként eltérő módon vannak rendezve. Ez a játékosság nem csak a külsőben érdekes, de az egyes tantermeknek is önálló, egyedi jelleget kapnak. Az udvari szárny magastetős, a tetőtéri, síkban fekvő ablakaik előtt épített áttört tégla attikafalak az alattuk lévő szintek homlokzatával harmonizálnak. Az épületszárny fedése cserépfedés, a bádogos munkák titáncinklemezből készültek "NEM RAJZOLGATNI KELL A DOLGOKAT, HANEM MEGÉLNI" Melyek a szerinted fontos irányok? Nem tudom, milyen alapon emelsz ki vagy veszel számításba irányzatokat? Lehet, hogy segítek, ha elmondom, én azt tekintem fontosnak, ha valamiféle előzménye, hagyománya, gyökere van egy építészeti irányzatnak, illetve, ha ilyen esetben az is érződik, hogy ebből következményként látható a jövője is. Tart valahová, van benne fejlődési lehetőség, és nem csupán egy tetszetős szellemi zárvány. Nem, nincs semmiféle prekoncepcióm. Sokféle Cságoly-házat láttam. Valóban igaz, amit mondasz, ezek tényleg erősen eltérőek tudnak lenni a funkciótól, feladattól, szituációtól függően. Az Őzike utca például festői, romantikus, a Graphisoft pedig konstruktivista, szerkesztett. Az egyiknél inkább a fények, az árnyékok működnek, a másiknál a színek és a foltok. Gondolom, előfordul olyan, amikor egyszerre két munkán is dolgozol, és egyik asztaltól a másikhoz átülve ezeket a hangulati differenciákat át kell hangolnod magadban? Mi az, ami átadható ebből a tanítás alatt? A dilemma? Tehát azt mondod, hogy nem sikerül? Milyen professzor az, aki úgy megy be előadásra, hogy nem sikerül? Ezt a dilemmát át lehet adni, vagy inkább valamiféle kulcsot, hogy hogyan sikerül mégis? Hogyan hagysz időt, alkalmat ezeknek a tépelődéseknek? Van az életedre előre elképzelt alkotói programod? Vannak építészeti vágyaid? Jánosi János: Lovag utcai társasházScherer Petra
Az épület egy banki befektetésként felépülő társasház, 72db, 30 féle típusú lakással. A ház belső udvara is e két karaktert mutatja, a Jin-Jang jelképnek megfelelően azonban megfordítva, grafikusan ábrázolva a tételt, mely szerint a két oldal valójában nem teljesen elhatárolt, egyik sem kristálytisztán tartalmazza a rá jellemző minőségeket. A sötétségben mindig ott a világos-ság, és viszont. A két világot két fa is szimbolizálja (majd), a férfi oldalon egy vackor, a nőin egy meggyfa. A középpont egy kerek alaprajzú lépcsőház, életfa, világtengely. Az épülettömegek felfelé-kifelé lépcsőznek, fényt engedve a körbezárt "kertbe". A kettősség az épület minden részletében visszatér; a belsőkben a burkolatok vonalai, ősi jelképei és színei,(sárga-Nap, szürke-Hold), a homlokzatok kialakításán a Női oldal dominánsan vízszintes vonalaiban, a Férfi oldal függőleges irányaiban, a felhasznált anyagokban (fa-fém) és nem utolsó sorban a Kun Éva keramikus által tervezett díszeken: a kékes, vízhez-holdhoz kapcsolódó vagy a sárga, naphoz tartozó lények ábrázolásaival. Földes László: Toldy Ferenc Gimnázium tornaterme Budapest, I. Toldy Ferenc u. 9. Hasznos alapterület: 1350 m2 A gimnázium patinás téglaépülete 1859-ben épült, neogótikus stílusban. A főépületben több mint száz éve nincs tornaterem. Építési teleknek a budai várlejtőn elhelyezkedő gimnázium szomszédos telke lett kiszemelve. Az épület négy funkcionális egységből áll, a tornaterem, a közlekedő, az öltözők és az orvosi szárny alkotta térrendszerből. A tornatermet elrejtettük a terepszint alatt. Tetején zöld tetőtkertet és üveg felülvilágítókat alakítottunk ki, ezért a terepszint alatti tornaterem napfényes, világos. A tornateremhez kapcsolódik a trapéz alakban kinyíló, kétszintes közlekedőtér, amely egyben a tornaterem lelátója. A közlekedőből nyíló öltözők, irodák és a lépcsőtér olyan városias magastetős épülettömegben helyezkednek el, amely szerves folytatása a szomszédos lakóházak által elindított zártsorú beépítésnek. Az utcai bejárat a földszinten, az udvari bejárat az emeleten helyezkedik el. Az udvari bejárattól jobbra lévő szárnyban helyeztük el az orvosi rendelőt. Ez az épületrész térfalat képez az udvari bejárat előtti piazzettának. A várlejtő meredeksége és a szomszéd házak közelsége miatt a mélyépítési tervek nagyon körültekintő módon készültek el. Cölöpfal, drain szivárgók, monolit beton alaptestek rendszere biztosítja a szomszédos épületek állékonyságát illetve a talajvizek zavartalan mozgását. Az ház teherhordó szerkezete monolit vasbeton. Az épület külső burkolata kézivetésű Röben tégla. Belül ugyancsak a téglaburkolat a domináns, hasonlóan a gimnázium régi főépületéhez. Itt klinkertéglát alkalmaztunk, mélyfugával. A mennyezetek látszó betonból készültek. Az öltözők, az irodák, a szaktermek falai vakoltak. A tetőhéjalás antracitszürke, sajtolt kerámia idomcserép. A nyílászárók natúr fából készültek. A tornaterem lengő párnafás sportpadlóját Svédországból hozattuk. A Tarkett padló rugalmassága védi a tanulók ízületeit. A Petsching János által tervezett patinás főépület kapuján lévő "oroszlános kilincs" az elmúlt másfél évszázad alatt jelképpé nőtte ki magát. Minden Toldys kezében benne van a rézkilincs formája, tapintása. A kilincsről Nagy József iparművész másolatot készített, amelyet a tornaterem utcai bejáratán helyeztünk el. Ezzel a spirituális gesztussal azt a szándékunkat kívántuk jelezni, hogy a Toldy Gimnázium nagy időkülönbséggel létesült épületei jó viszonyban legyenek egymással, és szerves egységet alkossanak. Földes László |
|
Minden jog fenntartva - all rights reserved (c) Kós Károly Egyesülés, 2007-2013 | Az oldalt karbantartja: eMeLA |