2005 - Kirándulás Székelyföldre

Jelenlegi hely

Horváth Balázs: Transsylvania rally

Az alábbiakban közölt visszaemlékezés bővelkedik kitalált elemekben, népmesei fordulatokban, el nem hangzott párbeszédekben, és egyéb fiktív momentumokban. Célja nem a tárgyszerű dokumentálás, hanem az esemény általános atmoszférájának közvetítése.

Új sporteseménnyel színesedett a hazai rallysport-élet. Kováts Ábel és Tóthfalusi Gábor versenyszervezők jóvoltából idén első ízben került megrendezésre az az öt napos körverseny, mely Erdély legérdekesebb történelmi emlékeket felvonultató helyeit érintette. A Kós Károly Egyesülés által szponzorált verseny nagydíját Makovecz Imre még ma is aktív navigátorlegenda ajánlotta fel. Makovecz keze alatt versenyzők tömegei nevelkedtek, iskolateremtő képességét olyan pilóta és navigátorfenomének jellemzik, mint Turi, Siklósi, Salamin, vagy az utóbbi években sajnálatos módon máshová igazolt Ekler és Vincze. A mester által felajánlott vándordíj nem volt más mint egy spirálmotívummal díszített teniszlabda, melyet a győztes egy évig büszkén viselhet versenygépe vonóhorgára tűzve. Gyorsasági- időmérő és technikás terepszakaszok váltogatásával gondoskodtak a szervezők az állandó izgalomról. 2005. június 8.-án reggel hat órakor gyülekezett a mezőny a Nyugati pályaudvarnál, hogy lassú rajttal elhagyva a várost teljesítse az első nap délelőttjére jutó Budapest-Nagyvárad szakaszt. A rangos körversenyre hat csapat nevezett, a rajtnál ebből öten jelentek meg. Hűvös idő fogadta a versenyzőket, A fél hétre kitűzött rajtot mintegy negyed órával el kellett halasztani, B. Szabó Gábor, - azaz Skoda gyári csapat pilótájának - késése miatt. A versenybíróság egyből három büntetőponttal honorálta a késést, majd lassú rajttal elindították a mezőnyt.

Versenyzők:

Volkswagen Factory Team

Pilóta: Ferenc Attila
Navigátor: Terdik Bálint/Szegedi Antal
Technical Staff:
Kováts Ábel
Horváth Balázs
Scherer Petra

Renault Factory Team

Pilóta: Horváth Zoltán
Navigátor: Ujj Mészáros Krisztina
Technical Staff:
Dobrosi Tamás
Török Ádám

Daewoo Factory Team

Pilóta: Papp "Órás" Dávid Béla
Navigátor: Őrfi "Költő" József
Technical Staff:
Vitéz Makkfalvy Barabássy Somogy Őrs
Hegedűs Alice

Skoda Factory Team

Pilóta: B. Szabó "Crazydriver" Gábor
Navigátor: Balogh Miklós
Technical Staff:
Nagy Lívia

Tóthfalusi Opel/Daewoo Team

Pilóta: Hosszú Ágnes
Navigátor: Tóthfalusi Gábor
Technical Staff:
Molnár László

Nissan Vanette Cargo Team

Pilóta: Fábián Rigó Tamás
Navigátor: Fábián Rigó Tamás Bátyója

Összes versenyző és résztvevő névsora:

Balogh Miklós
Barabássy Somogy Őrs
B. Szabó Gábor
Dobrosi Tamás
Fábián Rigó Tamás
Fábián Rigó Tamás Bátyója
Ferenc Attila
Horváth Zoltán
Horváth Balázs
Hosszú Ágnes
Kováts Ábel
Nagy Lívia
Orffy József
Papp Dávid Béla
Scherer Petra
Szegedi Antal
Terdik Bálint
Tóthfalusi Gábor
Török Ádám
Ujj Mészáros Krisztina
(Elnézést kérnék azoktól, akik nem jutottak eszembe)

1. Versenynap - 2005.06.08.

1. Prológ, ügyességi szakasz: Budapest-Nagyvárad

A délelőtti etap lényege az adott távolság tetszőleges útvonalválasztással történő teljesítése a lehető legrövidebb idő alatt. A városhatárt elhagyva élesrajt következett, és a mezőny szétszóródott az ország főútjain. Legjobbnak a Volkswagen gyári csapat által választott útvonal bizonyult, akik a sorozatos útjavítások, és sűrűn posztoló jelzőőrök ellenére is elsőként fordultak be a Neológ Zsinagóga előtti parkolóba, megszerezve ezzel az összetett első helyet. Azaz nem egészen, mert ekkor már egy ideje itt várakoztak a Nissan gyári csapat versenyzői, akik eredményét azonban - az érvénytelen rajt miatt - a versenybíróság törölte, és további büntetőpontokkal sújtotta őket.

Az izgalmas reggeli etap után a versenyzők városnézésen vettek részt, ahol Hegedűs Alice és Édesapja vezetésével a város századfordulós építészeti emlékeit tekintették meg. Ezek közül kiemelkedőek Komor Marcell és Jakab Dezső Fekete Sas szállója, Sztaril Ferenc szinte csak Nagyváradon praktizáló építész banképülete, Vágó József villái és lakóházai valamint a Rimanóczy Gyula által tervezett épületek. A program üde színfoltját Alice hajdani középiskolájának, és különösképpen végzős tablóképének megtekintése jelentette.

2. Gyorsasági szakasz: Nagyvárad-Bánffyhunyad
A borongós idő ellenére jó tempóban haladt tovább a mezőny. Kisebb nagyobb szökési kísérletek ellenére Bánffyhunyadra érve az összetett eredménye változatlan maradt. A versenyzők itt egy kellemes ebéden vettek részt, közben a helyi, Kós Károly nevét viselő hagyományőrző egyesület tagjaival beszélgethettek. Jóízű raguleves után szárnyas és sertéssült következett, mely mellé a navigátorok Csíki sört, és gyümölcspálinkát fogyasztottak. A versenyzők még néhány kósza pillantást vetettek a helyi roma közösség virtuóz építészeti kultúrájára, majd a jócskán délutánba nyúló eszem-iszom után a mezőny éles rajttal Torockó felé vette az irányt.

3. Technikás hegyi szakasz: Bánffyhunyad-Torockó

Az összetett első helyét elfoglaló csapat nyugodt megfontolt stílusban versenyzett, de egyre többször kényszerültek a Skoda gyári csapat ambiciózus pilótájának szűnni nem akaró támadásainak visszaverésére. A tavaly még a Suzuki színeiben versenyző B. Szabó Gábor eddig nem kisebb versenyeken bizonyította rátermettségét, mint az idén harmadik ízben megrendezett Budapest-Guebwiller-Budapest távversenyen, ahol azonban a tapasztalt versenyzőket és nagy teljesítményű versenygépeket felvonultató mezőnyben eddig nem sikerült számottevő eredményeket elérnie. A Volkswagen csapat a zuhogó esőben keveset kockáztatva, nyugodtan autózva, a szökési kísérleteket azonban rendre visszaverve, vezető helyét megőrizve érkezett meg a torockói célba. A mezőny egésze szinte fej-fej mellett haladt át a célvonalon, egyedül a Daewoo csapat hiányzott a sorból. Kiadós vacsora következett, ahol ízletes levest krumplipüré-sertéspörkölt követte. Az egész nap böjtölő pilóták végre leöblíthették torkukat egy jó szakszárdi borral, Fábiánék jóvoltából. Nem mindenki böjtölt azonban. A versenyzők már rég elfoglalták helyüket a tetőtéri tizenhat ágyas szobában, és túl voltak már az éjszakai városnézésen is, amikor is Papp Dávid Béla pilóta vezetésével a hiányzó csapat is berobogott a célba. Ismét kiderült, hogy alkoholos befolyás alatt álló navigátorral nehéz jó eredményt elérni. Az utolsó versenyzők befutója után a társaság nagy része a helyi vendéglátóipari egységbe tért be. Az itt történtek miatt a versenybíróság végül nem a legsúlyosabb büntetéssel - azaz a versenyből való teljes kizárással - hanem csupán súlyos büntetőpontokkal sújtotta a Daewoo csapatot. A döntés kihirdetése után a navigátor és a technikai személyzet egyik tagja összepiszkolta a padlószőnyeget, melyért további bűntetőpontok jártak. Ezzel esélyeik az összetett győzelem megszerzésére vonatkozólag igencsak lecsökkentek.

2. Versenynap 2005.06.09.

4. Gyorsasági szakasz: Torockó-Nagyenyed

Az előző esti torockói finisnél csatlakozott a mezőnyhöz Hosszú Ágnes, aki Tóthfalusi Gábor navigátorral nem gyári versenyzőként, - az első három etap kihagyása miatt - tetemes büntetőpontokkal kezdhette meg a negyedik szakaszt. A komoly helyismerettel rendelkező ifjú versenyzőnő igencsak próbára tette a harcedzett mezőnyt. Lendületesen autózva elsőként szakította át a nagyenyedi célszalagot, de ezzel szerencsére nem veszélyeztette a Ferenc-Terdik páros összetett vezető pozícióját.

A XIV. századi eredetű templomvár előtti célban Ferenc Attilát - a Volkswagen csapat pilótáját - kérdeztük a ma reggeli szakaszról:

- Attila, hogy érzed, sikerül-e megőrizni a vezető helyedet az elkövetkező igencsak technikás szakaszokon, milyen reményeket táplálsz a Makovecz Imre által felajánlott Vándor-teniszlabda megszerzéséhez?

- Eddig hoztuk a papírformát, az eltervezett taktika szerint haladtunk. Az első szakasz tetemes előnnyel való megnyerése volt a cél, ebben fokozott szerep jutott fiatal navigátoromnak, - Terdik Bálintnak - aki komoly helyismerettel rendelkezik a Kelet-magyarországi pályák tekintetében. Erre az előnyre igencsak szükségünk lesz, mert a harmadik versenynap terepszakaszai igencsak próbára fogják tenni a leginkább gyorsasági szakaszokra épített versenygépünket. Bízok benne, hogy eddigi előnyünk ki fog tartani a végéig, de el kell hogy mondjam, úgy érzem nagyon erős a mezőny. B. Szabó kitörései nagyon nyugtalanítóak, a Hosszú-Tóthfalusi páros pedig egyenesekben és a gyors kanyargós szakaszokon igencsak erős.

A templomvár megtekintése után a versenyzők a kollégiumban tett rövid látogatással rótták le kegyeletüket a hajdan itt tanuló nemzeti nagyságok előtt, majd ismét autóba pattantak.

5. Technikás gyorsasági szakasz: Nagyenyed-Bethlenszentmiklós

Égett gumi illata jelzi, hogy az első Transylvania Rally mezőnye ismét útra kelt. Hosszú átveszi a vezetést, B. Szabó szélárnyékban követi. Ferenc a harmadik helyen, szorosan az élboly mögött halad. A szakasz felénél következik a nap első jelentősebb akadálya azaz a közel fél kilométer hosszú útszakaszon hömpölygő belvíz. A helyenként a harminc centimétert is elérő időszakos vizenyőn való átkelés igencsak próbára teszi a csapatokat. Némi taktikai megbeszélés után a mezőny nagy része egyszerre halad át a kritikus szakaszon, ez alól egyedül a már korábban leszakadt Papp-Őrfi páros képez kivételt. A Daewoo csapat versenygépe ráadásul lefullad a magas vízben, további értékes perceket veszítve, így olymódon döntenek, hogy a következő két szakaszt összevonva teljesítik. A rossznak bizonyuló döntés miatt később újabb büntetőpontokkal gazdagodnak. A bethlenszentmiklósi reneszánsz kastély előtt kialakitott befutóhoz egyszerre érkezik a mezőny, a Hosszú-Tóthfalusi páros azonban magabiztosan nyeri a szakaszt. Sajnos a magyar reneszánsz építészetben kiemelkedő helyet elfoglaló kastélyt csak kívülről szemlélhetik meg a versenyzők, de Kováts Ábel versenyszervező szájából hasznos információkat tudhatnak meg róla. Eszerint a látványra hangolt loggia szerkesztése hibás, mert a reneszánszra kizárólag érvényes páratlan tengelyes loggiaszerkesztés helyett párossal operál, így a szimmetriatengelybe oszlop kerül, ami nem helyes. Emellett az oszlopfej-boltív kialakítása is zavaros, szerkezetnek ellentmondó, de ennek ellenére az épület gyönyörű.

6. Gyorsasági szakasz: Bethlenszentmiklós-Medgyes

Az élen a sorrend változatlan, de a versenyzők között az időeltérés egyre csökken. Ferencnek nagyon résen kell lennie, ha meg akarja őrizni vezető pozícióját. Közben a Horváth-Ujj Mészáros páros nagyon egyenletes teljesítményt nyújtva holtversenyben halad B. Szabóékkal a második helyen. Küküllővár későreneszánsz várkastélya alatt kissé szétszakad a mezőny, Hosszúék kemény tempót diktálnak. Nagyon figyelnek egymásra a versenyzők, így a medgyesi célvonalon áthaladva sem változik az összetett sorrendje. A szépen felújított homlokzatú házakkal övezett főtéren bonyolított befutó után, rövid városnézés következik. Molnár László csapatszerelő rövid ismertetést tart az eredetileg szász város történetéből, majd a mezőny megtekinti a hegytetőn büszkélkedő gótikus templomot kívülről-belülről. Ezután a navigátorok és szerelők könnyed sörözésbe kezdenek egy főtéri kerthelyiségben. Közben előkerül a Daewoo csapat legénysége is. Sajnos taktikájuk ezúttal sem vált be, a szakaszösszevonás miatt kapott büntetőpontok mellé tetemes időhátrányba is kerültek. Kisvártatva a pilóták indulásra szólítják fel a legénységet, majd elrajtolnak Berethalom felé.

7. Gyorsasági szakasz: Medgyes-Berethalom

Az erődített templom alatti befutó nem sok változást hoz. A versenyzők megtekintik a templomot, majd az erősség alatti középkori vendéglőben ebédet rendelnek. Egyesek kipróbálják az Ursus fekete sörét, slágerétel a puliszkával körített hajdúpecsenye. Az ebédet leghamarabb az összetettben vezető Ferenc-Terdik csapat legénysége abszolválja, így ők vághatnak először neki a rövid egyéni időmérő szakasznak.

7. Egyéni időmérő szakasz: Berethalom -Segesvár

Ferenc bizonyára nem dícsérte meg navigátorát, amikor már az első lépésnél komoly hibát követett el. A főtérről jobb helyett balra elstartoló autót a versenytársak kaján vigyora övezte. Több mint tíz kilométer után fogott gyanút az összetettben vezető csapat, de ekkor már hiábavaló volt minden igyekezet. Az elsőnek elstartoló, de a Segesvári célba utolsónak érkező Ferencék - tetemes előnyüket elveszítve - visszacsúsztak a negyedik helyre. Az élen a Hosszú-Tóthfalusi és a B.Szabó-Balogh párosok csatája kezd kibontakozni, a Renault csapat versenyzői magabiztosan őrzik a harmadik helyet, míg a Daewoo csapata hátrányából jelentősen ledolgozva akár a Volkswagenre is komoly veszélyt jelenthet. Gyenge egy órás segesvári séta után a mai nap utolsó szakaszára készülődnek a versenyzők.

8. Gyorsasági szakasz: Segesvár-Székelyudvarhely

Felfokozott tempó, kemény mezőnytaktika és szoros küzdelem jellemezte a második versenynap utolsó szakaszát. A székelyudvarhelyi célban az összetett állása nem változott. A befutóhoz a mezőny előtt érkezett a Fábián Rigó vezette csapat. Nem az előírt útvonalon haladva, az ellenőrző pontokat nem érintve végzetes hibapontmennyiségre számíthatnak. Az este folyamán a pilóta bejelenti, hogy feladják a versenyt, a következő versenynap programján már nem vesznek részt. A résztvevők elfoglalják szállásaikat, majd Vofkori György előadásával egybekötött vacsorán vesznek részt a Küküllő szállóban. Tudósítónknak végre alkalma adódik hosszasabban elbeszélgetni a versenyzőkkel.

Üdvözlöm a kedves nézőket, tisztelt hallgatókat. A székelyudvarhelyi Küküllő szálló teraszáról jelentkezem, szemben velünk a nagy magyar hazafiak mellszobrait magába foglaló frissen felavatott Heil Tibor-féle építészeti kompozícióban gyönyörködhetünk. Először Terdik Bálint navigátorhoz fordulok, aki éppen most fejezte be életvezetési tanácsok kiosztását egy koldusgyermeknek.

- Bálint, a mai napon súlyos hibát követtél el, mellyel az összetettben vezető, rutinosan autózó Ferenc Attila pilótát és csapatát végzetes időhátrányba és pozícióvesztésbe sodortad. Mi volt az oka ennek?

- Sajnos a tapasztalathiány mellett jelentős szerep jutott a csapatunk által használt Reader's Digest autóatlaszban fellelhető pontatlanságoknak is. Ferenc Attila pilótával természetesen nincsen harag, hiszen a prológ megnyerését, és az ennek betudható a hetedik szakaszig kitartó vezető pozíciót nagyrészt nekem köszönheti, és természetesen ezzel ő is tisztában van. A holnapi nap azonban közös megegyezéssel elhagyom a csapatot, a versenyt nem folytatom tovább. Nagyom élveztem a versenyt, és a fejleményeket követni fogom.

Mellettem egy áfonyalikőr társaságában szomorkodik a negyedik helyre visszacsúszott Ferenc Attila, aki nem kisebb nagyságok mellett volt számtalanszor pilóta, mint a legendás navigátor Makovecz Imre. Most hozzá fordulok.

- Nem lehet könnyű neked most Attila. Egy ilyen csúfos kudarc után mi lehet a további taktika az elkövetkező három versenynapra?

- Terdik Bálinttal egészen a hetedik szakaszik nagyon jól összedolgoztunk, de sajnos még egy ilyen volumenű hibát nem követhetünk el, így úgy döntöttem, elbúcsúzom tőle. Helyét a nagy tapasztalattal rendelkező Szegedi Antal váltja fel, aki egy naprakász Erdély autóstérkép megvásárlásával kezdi pályafutását a csapatnál. Nagyon össze kell szednünk magunkat, mert mindenki tudja, hogy a holnapi versenynap lesz a legnehezebb. A kemény terepszakaszokon minden plusz tömeg hatványozottan számít, de végre sikerült jó időre megszabadulnunk Kováts Ábel versenybírótól, aki a botján időközben eszközölt könnyítő-furatok, valamint hózentráger-csatjainak titánra cserélése ellenére is jelentős többletterhet jelentett nekünk.

B. Szabó Gábor fiatal versenyző, de komoly tapasztalatokkal rendelkezik a szakmában. Igen nagy eséllyel pályázhat az összetett győzelemre, az elkövetkező napok taktikájáról kérdeztem.

- Gábor, fej-fej mellett haladtok a Hosszú-Tóthfalusi párossal egy ideje, úgy tűnik komoly esélyetek van a győzelemre. Végre beérhet a sok-sok munka, meghozhatja gyümölcsét a rengeteg versenytapasztalat. Ilyet általában nem illik kérdezni, - a sportrajongók érdekében azonban mindent - de mégis, mi lesz a taktikátok az elkövetkező szakaszokon?

- Először is hadd köszöntsem a nézőket, hallgatókat. Komoly cserék zajlottak le a csapatban, Krieger navigátorom elfoglaltsága miatt most két ifjú tehetség dolgozik felváltva mellettem. Ez egy átmeneti helyzet, emellett viszont hosszabb távra kiható változás, hogy végre sikerült versenyautót és szponzort is cserélnünk. Nagyon jól megy az új autó, élvezem a vezetést. A holnapi nap sorsdöntő lesz, jelentős fegyvertény viszont, hogy a kritikus szakaszokon mi mindössze háromfős személyzettel fogunk haladni. Ennek persze vannak mindenki által ismert hátrányai is. Úgy érzem ezeket agresszív vezetési stílussal, és olykor életünk kockára tételével sikerül majd kiküszöbölni. Emellett sikerült rátapintanom végre Hosszúék gyenge pontjára, de err?l most még korai lenne beszélni...

Hosszú Ágnes és Tóthfalusi Gábor egyenlőre vezetik az összetett versenyt. Az agilis versenyzőnőről köztudott, hogy a klasszikus gyorsasági szakaszok mellett leginkább kemény terepen érzi otthon magát. Emiatt őket kifejezetten a holnapi napról kérdeztem.

- Először is engedd meg, hogy gratuláljak a mai szakaszgyőzelemhez, és az összetett első hely megtartásához. Köztudott, hogy igazán azokon a szakaszokon érzed otthon magadat, ahol az aszfalt még nyomokban sincs jelen. A holnapi nap ezért talán ismét a győzelmetekkel zárulhat. Hogy látod az elkövetkező versenynap eseményeit?

- Mindenek előtt versenyautót cserélünk. Egy székelyudvarhelyi szakszervízben már vaxolják a kifejezetten erre a pályára tuningolt autónkat. Ez már önmagában komoly előnyt jelenthet, de emellett a holnapi első szakasz ügyességi jellegű lesz, ahol a helyismeret is sokat számít. Egyedül B. Szabóékat érzem ránk nézve veszélyesnek, ?ket viszont minden értelemben...

Köszönöm mindenkinek a nyilatkozatot. Kedves nézőink, tisztelt hallgatóink, a versenyzők vacsorájukat befejezve még társalognak egy kicsit Volkofi Györggyel, majd fakultatív éjszakai programokba kezdenek. Én is rövidesen csatlakozom, ez volt tehát a Transylvania Rally 2005 második versenynapja, a szó ismét a stúdióé...

3. Versenynap 2005.06.10.

Ráérősen szedelőzködnek a csapatok, nyugodt reggeli a kollégium étkezőjében, városnézés, egyebek. Tóthfalusi Gábor egyik futó projektjét művezeti. A mezőny tíz óra körül rajtol. Fábián Rigóék távozásával már csak öt csapat maradt versenyben.

9. Ügyességi szakasz: Székelyudvarhely-Bögöz

A reggeli rövid szakasz befutója a Bögözi református templom előtt került kijelölésre, ahová a Hosszú-Tóthfalusi páros érkezik elsőnek, de a szakaszgyőzelem mellett egy jobb első defektet is sikerül begyűjteniük. Részletesebb térkép ide vagy oda, a Ferenc-Szegedi páros egy eltévedés jóvoltából utolsónak teljesíti a szakaszt.

A bögözi Tiszteletestől megtudhatjuk, hogy alapjában véve egy Budapesti sem normális, - a vidéki versenyzők arcára széles mosoly ül ki, lám, már megérte ilyen messzire eljönni - ha az illető művészettörténész is egyben, akkor meg kiváltképp nem. Fákat ölelgetnek, érzik egymás aurájának megnövekedését megszentelt terekbe lépve időnként energiákkal töltődnek, de leginkább marhaságokat magyaráznak bele a templom XIV. freskójának jeleneteibe. (Emellett puhányok, puncsok, a szomszéd sarokra is autóval mennek, vagy tömegközlekednek, feltéve, ha tudják egyáltalán, hogy mi is van a szomszéd sarkon.) Jó fej ez a Tiszteletes, szívemb?l szólt...

10. Terepszakasz: Bögöz-Székelyderzs

Akik aszfaltról álmodoznak, felejtsék el, a földutak kedvelői is csalódhatnak, hamisíthatatlan századfordulós makadám utakon vezet a mai versenynap több sorsdöntő szakasza. Mindjárt itt az első, egészen Székelyderzsig. A gödrökkel gazdagon megszórt utakon az átlagsebesség ritkán lépi túl a húsz kilométert óránként. Micsoda tempó, micsoda verseny, mennyi izgalom! A jó helyismerettel rendelkező Hosszú az élre tör, B. Szabó követi, Horváth szorosan a nyomában. Ferenc lemarad, az ő gépének fekszik legkevésbé a mai pálya. Sajnos az a taktika, hogy a mai versenynapra annyi összetett előnyt gyűjtsenek, ami a lassabb tempó mellett is kitart, a jól ismert okokból megbukott. Érdekes megoldást választ azonban a Volkswagen csapat. Horváth csapatszerelő, a Székelyderzs előtti három kilométert futva teszi meg, így a kikönnyített versenyautó minden egyes kilométeren 1,6 másodperc előnyhöz jut. Micsoda zseniális taktika kérem! Sajnos ezzel sem sikerült elkerülni, hogy a Daewoo csapat előrelépjen az összetett negyedik helyére. A szakaszt a Hosszú-Tóthfalusi duó magabiztosan nyeri, ám szorosan utánuk B. Szabóék futnak be, így az összetettben komoly veszélyt jelentenek rájuk.

A Tiszteletes elfoglaltsága miatt egy kedves ifjú hölgy vezeti körbe a társaságot a templomvárban. Az áhitatos pillanatok eltöltésének keretét adó templom megfelelő helyzetben komoly hadigépezetként is működhet. Lőrések, szurokleöntő nyílások, védőbástyák, várfal, minden egyéb van itt. A bástyák helyiségében inycsiklandozó illatú szalonnatáblák lógnak, a falubéliek itt érlelik a csemegéket. A templombelsőben egy freskótöredéken a Szent László Legenda eseményei követhetőek.

Padlógáz, irány Székelydálya...

11. Terepszakasz: Székelyderzs-Székelydálya

Kemény helyezkedés után a befutó sorrendje megegyezik az előző szakasz sorrendjével. A Ferenc vezette csapat ismét tetemes időhátrányt begyűjtve érkezik a koraközépkori eredetű Székelydálya templománál felállított célba. A templomban a Tiszteletes éppen a restaurálás előtt álló festett famennyezet ikonográfiai programját magyarázza, egy falfreskón közben Szent György éppen Sárkányra vadászik. Közel egyórás időzés után Vargyas a következő cél, ahol már régóta várják a versenyzőket.

12. Terepszakasz: Székelyderzs-Vargyas

A kikalkulált szintidőhöz képest még az élboly is négyórás késéssel érkezik. A vargyasi tiszteletes meleg szavakkal üdvözli a mezőnyt, akik megcsodálják a középkori romok felhasználásával Makovecz Imre által tervezett, felszentelés előtt álló templomot. A helybéli asszonyok ízletes fánkot kínálnak, közben egy üveges mester és Müller Csaba - az épület kivitelezését felügyelő építész - az úrasztalának üveglapját illeszti a talpazatként szolgáló rovásírásos kőfaragványra. Indulás előtt a közeli Dániel kúria épületét tekintik meg a csapatok, majd Kisbacon felé veszik az útirányt.

13. Terepszakasz: Vargyas-Kisbacon

Vegyes, aszfaltozott- és makadám szakaszokon halad a pálya. Cél Benedek Elek szülőháza, ahol rövidnek induló látogatás helyett kimerítő ismertetésben részesülnek az érdeklődők. "Csak annak könnyű a toll, akinek nem nehéz a kasza..." Ezt Elek Apó mondta, és eszerint is igyekezett élni. Irány hát csíkszereda!

14. Gyorsasági szakasz: Kisbacon-Csíkszereda

Leszállt az est, és a versenyzők nekivágtak a mai utolsó etapnak. A mezőnyt B. Szabó vezette, aki mindent egy lapra tett fel. Egyértelmű volt, hogy a szakaszgyőzelem a célja, és teljesen mellékesen az összetettben való elsőség megszerzése. Többszöri sikeresen visszavert szökési kísérletei végül meghozták számára sikert. Egy-két - a halálos kimenetelű baleset esélyét is magában hordozó - záróvonal-túllépéses előzés, és már el is tűnt az éjszakában. Csíkszeredába érve magabiztosan nyerte a szakaszt, az összetett elsőséget megszerezte míg hosszúék visszacsúsztak a második helyre. A Renault továbbra is a harmadik helyen tanyázik, a Daewoo Team megszilárdította negyedik helyét, Ferencék pedig behozva ugyan valamit lemaradásukon, de még mindig az utolsó helyen állnak.

Miután a panzióban mindenki elfoglalta szobáját, éjszakába nyúló vigadozás kezdődött. Vitéz Makkfalvy sűrű filteres szivarfüstbe burkolódzva Makkfalván megélt gyermekkori élményeiről mesélt, melyekben persze mindig ő a pozitív hős. Miután némi pálinkával letompították az anekdotázót, első napirendi pontként Scherer Petra kolleginát köszöntötték a versenyzők 25. születésnapja alkalmából. Második programpontként langymeleg sör fogyasztása szerepelt. Végül mícs (1.jelentés: A népszerű Baywatch sorozat David Haselnuss által alakított vízimentőjének filmbeli keresztneve; 2. jelentés: Panírozás nélkül kisütött sertéshúsból készült fasirt) elfogyasztása zárta a tartalmas estét.

4. Versenynap 2005.06.11.

Az előző éjszaka már vetettek pár futó pillantást a városba érkező versenyzők a már lassan két éve felszentelt római katolikus templomra, de a mai nap délelőttjének programja a részletes ismerkedés jegyében telt.
Bogos Ernő, mint a Makovecz Mester által tervezett templom kiviteli terveinek készítője, valamint a kivitelezést végig művezető építész beszélt a csapatok tagjainak a templommal kapcsolatos legfontosabb dolgokról. Ezután a templombelső megtekintése következett. Darvas Kozma József plébános szintén a megvalósulásról kezdett beszélni, de ez végül egy közel félórás magával ragadó prédikáció kerekedett a beszédből. Mindössze azt nem értettem, hogy idehaza miért képtelenek a papok ilyen nagy hatású prédikációkat produkálni, miért kell közel ezer kilométert utaznom a szül?városomtól (Nem Budapest, hanem Sopron) azért, hogy egy olyan papot hallhassak beszélni, akiért képes lennék a vasárnap reggeli futóedzést ismét Szentmisére cserélni...

15. Időfutam: Csíkszereda-Csíksomlyó

Tekintve, hogy Csíkszereda és Csíksomlyó oly közel vannak egymáshoz, hogy szinte gyalog el lehetne ide ballagni, ez a szakasz inkább a sport népszerűsítését szolgálta. Kár, hogy senki sem volt kíváncsi rá. A célbírók elkéstek a befutóról, így a szakasz eredményeit törölte a rendezőség, tehát az összetett állása változatlan.

Csíksomlyón megtekintette a mezőny a kegytemplomot, annak fedélszékét és álboltozatát, valamint a világ (a keresztény világra gondolhatnak) legnagyobb (227 cm) kegyszobrát. A templom érdekessége, hogy belső terébe lépve az egyetlen hajót egy tizenhét méter fesztávú hevederes donga fedi le. Némi statikai érzékkel rendelkezők egyből érezhetik, hogy valami itt nem stimmel. Ekkora dongát vagy vonóvasalni kéne, vagy az oldalnyomást támpillérekkel, és gigantikus falvastagsággal kéne felvetetni. Nos, a figyelmes szemlélőnek feltűnik ezeknek a hiánya. A turpisság abban áll, hogy a XIX. század legelején későbarokk stílusban épült templom dongaboltozata, nem más, mint egy ácsszerkezetre szegezett deszkázatra rabicolt áldonga. Ezt a fedélszéket megtekintve saját szemünkkel is konstatálhatjuk. A szakavatott idegenvezetést Tövissy Zsolt helyi építész bonyolította, aki a Csíksomlyói búcsújáróhely környékének építészeti felelőse. Az általa tervezett a kegytemplom mellett elhelyezkedő Klarissza kolostor megtekintése után a csapat nekivágott a kálváriadombnak, meglátogatta a tetején álló kápolnát, elidőzött a szabadtéri színpadnál, majd ebédelni indult. Ebéd közben Hugh Conway Morris kolléga is tiszteletét tette, aki éppen önként választott szakmai gyakorlatát tölti Csíkszeredán.

16. Gyorsasági szakasz: Csíksomlyó-Máréfalva

A Csíkszereda-Csíksomlyó programkörrel a nap nagy része eltelt, kora délután vágnak neki a versenyzők a következő távnak. Cél Máréfalva, a székelykapuk Mekkája. Biztonsági versenytaktikát folytat mindenki, ezen a szakaszon sem változik az összetett állása.

A faluházban a résztvevők Kovács Piroska előadásában mindent megtudhatnak a hagyományos erdélyi falusi házról, a székelykapukról, a népi mesterségekről. A fényeket Kováts Ábel kezelte...

17. Király etap: Máréfalva-Kolozsvár

Bár ezt a versenyzők ekkor még nem tudták, de ez a szakasz lett végül a záró etapja a rangos körversenynek. A versenyszervezők úgy döntöttek, hogy miután a 18. szakaszt olyannyira különbözőképpen fogják az egyes csapatok teljesíteni, hogy ezt nagyon nehéz lenne értékelni, ezért az éjszaka folyamán eredményt hirdetnek egy füstös kocsmában a kolozsvári befutó után. Időkülönbséggel rajtolnak a versenyzők, az élbolyt alkotó hármas elhúz, kisvártatva a Volkswagen és a Daewoo csapat beéri egymást, és váltott vezetéssel folytatják az élmezőny üldözését egészen Marosvásárhelyig. Itt Vitéz Makkfalvy csinál egy cselt, és rövid marosvásárhelyi sétára invitálja ellenfeleit. Útközben néhány ivócimborával lezsírozza a legközelebbi mítinget, majd továbbhúznak Kolozsvár felé. Az összetett utolsó két helyét elfoglaló csapatok érkezésekor már üres a célzóna. A többi versenyző már a Bethlen Kata Diakonikus Központ vendégszeretetét élvezi.

Az utolsó versenyzők megérkezése, a szálláshely elfoglalása után a mezőny nekivág a kolozsvári éjszakának. Hamar kiderül, hogy éjfél körül az embernek nem sok választása van abban az esetben, ha étkezni akar. Különböző alternatívák elvetése után végül az egyetlen éjjel is nyitvatartó hamburgeres személyzetét kergetik a versenyzők az őrületbe. Miután egy luxusruhadarabokat árusító üzlet lépcsőjén elfogyasztják az ételt Hegedűs Alice vezetésével a befejező ceremónia helyszínére indulnak.

Jó estét kívánunk a későnfekvő sportbarátoknak! Élőben jelentkezünk a kolozsvári "Insomnia" kocsma halljából. Operatőr kollégámmal bizony alig találtunk ide, tekintve, hogy a szórakozóhely egy éjszakai álmát alvó közönséges bérház legfelső emeletének közel kettőszáz négyzetméteres lakásában található. Egészen szürreális környezet, bizton állíthatom. Túl vagyunk már az ünnepélyes díjkiosztón, a versenyzők jól megérdemelt Csíki sörüket fogyasztják. Először az összetett győzelmet megszerző csapat pilótájához, B. Szabó Gáborhoz fordulok.

- Mindenekelőtt engedd meg, hogy gratuláljak a győzelemhez, és a Makovecz Imre által felajánlott spirálmintás Vándor-teniszlabda megszerzéséhez. Igazán kiélezett, izgalmas küzdelmet láthattunk, és ebben bizony komoly részed volt. Ez az első igazán komoly győzelmed, kérlek oszd meg a gondolataidat a kedves nézőkkel, hallgatókkal!

- Jó estét kívánok mindenkinek. Természetesen nagy öröm ez nekem és az egész csapatnak. Úgy tűnik bejött az eltervezett taktika, melynek két alappillére volt. Elsőként az, hogy hiába új a kocsi, szétszabjuk, ha kell, másodikként pedig, akkor is előzünk ha ez valójában kivitelezhetetlen. Nagyon örülök az összetett győzelemnek, végre meghozta gyümölcsét a közel három éves kemény edzésmunka, és az edz?táborok. Jelenleg Makovecz Mester mellett csiszolgatom tovább képességeimet, de már több versenyistállótól kaptam szerz?dés ajánlatot. Err?l azonban még korai lenne beszélni...

Miután a második helyezett Hosszú-Tóthfalusi és harmadik helyezett Horváth-Ujj Mészáros párosok már, még, vagy egyáltalán nincsenek jelen, ezért a negyedik helyezett csapat fő ideológusához, Vitéz Makkfalvyhoz fordulok.

- Kedves Őrs, nagyon reménytelen helyzetből hoztátok fel magatokat végül a negyedik helyre. A terepszakaszokon nagyszerűen teljesítettetek. Mi a titka ennek a remek csapatmunkának?

- Höhöhö... Hát először is az áfonyalikőr és a jó szilvórium megfelelő arányban az üzemanyagba keverve, a maradék pedig Orfy navigátor és szerénységem szervezetébe injektálva. Ezzel a csellel csökken a járm? fogyasztása, és n? a teljesítmény. Mást nem tudok mondani, kérem kapcsolja ki...

Végül az összetett győzelemre komoly esélyekkel pályázó, de végül utolsó helyezettként végzett Volkswagen csapat pilótáját, Ferenc Attilát kérdezem.

- Attila, ha jól tudom, Te utálod a sört, most mégis keményen döntöd magadba. Nem lehet könnyű megemészteni ezt a vereséget. Összességében hogyan értékeled a versenyt?

- Valóban nem kedvelem a sört, de nem győzött meg az itteni borfelhozatal, így ráfanyalodtam. Nos, összességében színvonalas, komoly megmérettetés volt, sajnos ezúttal nem sikerült megszereznünk a győzelmet, de élveztük a verseny minden egyes percét. Nagy eredménynek tartom, hogy sikerült megúsznunk tengelytörés nélkül ezt a kéjutazást.

Köszönöm a versenyzőknek a nyilatkozatokat, nem utolsósorban Török Ádámnak a fergeteges zongorakoncertet, mára elbúcsúzunk, a szó ismét a stúdióé.

5. Versenynap 2005.06.12.

Ez a versenynap - mint az az előző nap már kiderült - valójában nem is versenynap. A délelőtt kedélyes városnézéssel telt Kós Károly munkásságának jegyében. Egy Kós villának, a Mester sírjának, majd egyik legszebb templomának megtekintése után Makovecz Imre épülő kolozsvári templomának meglátogatása következett. Ezután a mez?ny egy része szétszéledt másik fele pedig egy Szamos-parti kerthelyiségben ette-itta el utolsó lejeit. Favorit a rántott sajt, az Ursus sör, meg a babaadag Milánói makaróni. Érzékeny búcsú, majd irány Budapest...

18. Törölt gyorsasági szakasz: Kolozsvár-Budapest
Hosszú Ágnes pilóta nem tartott a többiekkel, Tóthfalusi Gábor navigátort a B.Szabó-féle különítmény szállította vissza Budapestre. A Renault csapat könnyed csengeri kirándulással zárta az igazán stresszes versenyt, Vitéz Makkfalvi Barabássy Somogy Őrs elégedetten gyújtott meg egy újabb filteres szivarat. A Volkswagen csapat pilótája Budapestet érintve végül Gödöllőn tette depóba a gépet, miután a fővárosból kiindulva, teljesítve az erdélyi szakaszokat, ide ismét visszaérkezve 1720 km teljesített közel harmincnégy óra alatt, 50 km/órás átlagsebesség mellett. Erre avatott barátom csak ennyit mondott: "Bringával nem is lenne rossz átlag..."

A szervezők és résztvevők megköszönik a támogatást a Kós Károly Alapítványnak, a Vándoriskola Mestereinek, és mindazoknak, akik a Transylvania Rally 2005 megvalósulásához segítséget nyújtottak. Külön köszönet a szervezőknek - Kováts Ábelnek és Tóthfalusi Gábornak, akiknek önzetlen munkája nélkül még mindig lennének köztünk olyanok, akik még életükben nem jártak Erdélyben. Szűcs Endre óta azonban tudjuk, hogy enélkül az ember nem lehet (jó) építész.
Az esemény abszolút sikeresnek bizonyult, és számomra bebizonyosodott, hogy a vizuális alkatú (a többség szerintem ilyen) kollégák fejébe csak és kizárólag kirándulások keretében lehet lexikális tudásanyagot belepréselni. Ha nem látom Sztaril Ferenc nagyváradi házait, nem nézegetem a Tiszteletes ismertetője közben a bögözi templom freskóit, nem szívom magamba Kolozsvár atmoszféráját a Tóthfalusi kolléga beszédével körített séta közben, bizonyára esély sincs arra, hogy ezeknek a dolgoknak részletesen utánanézzek. Így azonban a látottak érdekelnek, és amennyire időm engedi igyekszem még több információt begyűjteni róluk.

Ezt a töménytelen marhasággal higított beszámolót meg azért írtam, hogy rámutassak arra, hogy nem kéne magunkat, meg ezt az egész építészesdit olyan halál komolyan venni. Inkább a röhögést?l görcsöljön a gyomrunk, mind az állandó stresszt?l...

Tudósító:
Horváth Balázs
Volkswagen Factory Team - Technikai munkatárs
Budapest 2005.06.17.

Minden jog fenntartva © Kós Károly Egyesülés, 2007-2022 | Az oldalt karbantartja: webtervezes.com